Fakt iż główną formą komunikacji stało się dzisiaj łączenie Online sprawił, że wzrosła rola głosu w tej konkretnej sytuacji: kiedy człowiek rozmawia z drugim człowiekiem bez bezpośredniego kontaktu.
I dlatego postanowiłam w oparciu o własne doświadczenia w pracy tą drogą podkreślić, jak ważny jest głos i emocje niesione w nim w kreowaniu wizerunku i w atrakcyjnym przekazywaniu treści w komunikacji Online oraz to, że często jest ona nadrzędna w stosunku do roli innych niewerbalnych sygnałów.
Dlaczego tak uważam?
Ponieważ dochodzą nowe bariery w przekazie: kamera i internetowe łącze oraz to, że my i nasz odbiorca jesteśmy w dwóch różnych miejscach w tym samym czasie, często na innej szerokości geograficznej:
- to, że nadawca i odbiorca są osadzeni w różnych miejscach/różnych kontekstach powoduje, że działają na nich różne bodźce
- bodźce, którymi my chcemy podziałać na odbiorcę i odwrotnie, tracą po drodze na sile/ często idą z tzw opóźnieniem w czasie, ma na nie duży wpływ jakość przesyłu danych,
to wszystko powoduje, że siła bodźców, które wysyłamy tą drogą zawsze maleje, gaśnie.
Dlatego w łączeniu Online głos powinien być wyrazistszy i atrakcyjniejszy, dużo bardziej niż w kontakcie bezpośrednim, a nasz słuch bardziej czujny (choćby na pauzy) z powodu tych barier, które się w tym rodzaju komunikacji pojawiają, a których nie ma w kontakcie bezpośrednim.
Po drugie ze względu na ograniczenie przez obraz video kontekstu sytuacji, to właśnie głos staje się dużo ważniejszym od gestów i mimiki nośnikiem emocji. Przez to, że nas najczęściej całych nie widać, nie ma zapachu, nie ma podania dłoni, to odpada w wirtualnym przekazie też ten rodzaj percepcji. Zwykle większość siedzi w kapciach, albo boso, inni mają tylko założoną koszulę, a na nogach dresy, w tle jest żaglówka, albo inne wirtualne tło, generalnie cały obrazek „nas” jest bardzo ograniczony, a “bohaterowie” są zaangażowani do połowy.
Dlatego, siła sygnałów niosących emocje, która gaśnie w innych kanałach niewerbalnych przez tę formę przekazu, powinna przenieść się właśnie do kanału głosu. Żeby tych strat ludzkiej energii na łączach było jak najmniej.
.